הוצאות רכב למלכ"רים: מה אומר החוק?

מלכ"ר הוא ארגון רב חשיבות שפועל מתוך מטרה לסייע לטובת הציבור. מדובר במוסד (חברה/ עמותה) שמתנהל ללא מניע רווחי, ועל כן הוא תלוי בתרומות ובתמיכה ממשלתית ציבורית. כדי שזה יתאפשר, על העמותה לעמוד בשורה ארוכה של דרישות מדוקדקות שמופיעות בחוברת של רשם העמותות, כאשר הקו המנחה הוא התנהלות תקינה – מדובר במנגנון בקרה שבוחן את סך ההתנהלות. מכאן ממש כפי שפעילי העמותה אינם יכולים לצאת לחופשה מסובסדת במלון, או לשלם לעובדים סכומים שנחשבים גבוהים, כך גם פעילי העמותה אינם יכולים לבצע מגוון פעולות נוספות, ופה נעצור לדון מהו הדין לגבי השכרת רכב.

הוצאות רכב למלכ"רים: מה אומר החוק?

השכרת רכב בהתאם לנסיבות

יש מקרים מסוימים שמצריכים לשכור רכב. זה יכול להיות כדי לסייע לאנשים נצרכים להגיע למקום הפעילות, כדי לאפשר הובלות חיוניות, כדי לאפשר לעובדים ולמתנדבים לבצע את עבודתם נאמנה וכדומה. כל מקרה יש לבחון בהתאם לסעיפי החוק, ופה נציין ששיקולים שנוגעים להשכרת רכב צרכים להיות סבירים, ויש להתחשב בעלות האחזקה. כלומר גם אם בוחרים בדרך זו, יש להבין איזה רכב שוכרים, באלו תנאים, לכמה זמן, מהי המטרה, מהן העלויות המשלימות וכדומה. פה נחדד שחשוב ביותר לבחון את הסיטואציה בכל פעם מחדש, ובהתאם לנסיבות גם את תנאי השכירות וסוג הרכב שעומד על הפרק.

הקשר שבין הוצאות עודפות להוצאות רכב

בתחום המלכ"רים ישנו הנושא של הוצאות עודפות, הוצאות שבגינן עשויים לשלם יותר/פחות בגין הוצאות רכב. יש להבין שבאופן כללי למלכ"ר אין יחסים עם מע"מ ומס הכנסה, אך בכול הנוגע להוצאות עודפות (ולעסקאות אקראיות ולמס שכר), הרי שאז הדברים מתנהלים באופן שונה. במקרים שכאלו יש צורך לשלם מס (כ90% מסך ההוצאה), וזאת ללא זכאות ליהנות מפטור או מקיזוז. הוצאות עודפות מוגבלות ומוגדרות היטב בהתאם לסעיפי החוק. כך למשל ניתן למצוא ברשימה הוצאות שנוגעות לטלפונים, נסיעות לחו"ל, כיבודים וכדומה, כאשר ביו היתר גם הוצאות רכב נכנסות למשוואה. מדובר בהוצאות שלא ניתן לנכות מסך ההכנסות לטובת צורכי מס, כך שעמותה חייבת בתשלום מקדמות מס בסך 90% מגובה ההוצאות העודפות.

הוצאות מוכרות באופן חלקי

בנקודה זו חשוב לעצור ולהכיר מושג חשוב נוסף במשוואה: הוצאות מוכרות באופן חלקי. מס הכנסה קובע שיש מגוון הוצאות שנוגעות לייצור הכנסות, אך רק חלק מהן יוכרו כהוצאה, ופה לצד הוצאות שנוגעות למתנות, תרומות וסלולרי, גם ניתן למצוא הוצאות רכב, כולל ביטוחי רכב, טסטים שנתיים, תיקוני רכב, תשלומים עבור חניות וכביש 6 וכדומה. כלומר, כן ניתן למצוא הוצאות שמוכרות באופן חלקי, וזאת למרות שהן מיועדות לצורכי ייצור הכנסות. הרעיון הוא שחלק מסך הסכום ייחשב כהוצאה, ופה הוצאות רכב הן חלק מהמשוואה. בשל מצב מבלבל שכזה, מומלץ לפנות לרשויות המס ולבקש החזרי הוצאות בהתאם לבחינה מדוקדקת של כל מקרה ומקרה, וזאת מתוך מטרה להשיג את השירותים הרצויים (השכרת רכב במקרה זה) ובו זמנית כדי להימנע מהוצאות מיותרות.

חשיבות ליווי משפטי צמוד

חשוב לדעת שמשנת 2008 רכב צמוד לעובד (כולל רכב שכור) מוכר באופן מלא, כלומר אינו נחשב כהוצאה עודפת. כל זאת מוביל לכך שבתחום המיסים הדברים די מסועפים, ובו זמנית בתחום של מלכ"רים (תחום בו בוחנים כל היבט ב4 עיניים), התנהלות כשרה וכלכלית היא בגדר חובה. לאור כל זאת נעצור לסכם ולציין שלפני ששוכרים רכב עבור עובדים בעמותה, חשוב להבין לעומק מהן סך ההשלכות, הן בעיני החוק והן בעיני מס הכנסה, כלומר ליווי של עורך דין צמוד הוא בגדר חובה.

 

נגישות